عبدالقدیر میرزایی
مرور روزنامه های کابل مرور روزنامه های کابل

 

شنبه 10 – جولای

 

روزنامه اراده درمورد برگزاری انتخابات در افغانستان تبصره کرده و آن را گامی در جهت تغییر مثبت در زنده گی افغانها توصیف کرده است.

روزنامه به جنبه های مختلف انتخابات و اثرگذاری آن بر زنده گی و آینده کشور اشاره کرده و ان را بهترین نوع دموکراسی توصیف کرده است.

اما گفته است که باید انتخابات درست برگزار شود تا همه مردم در آن حضور واقعی داشته باشند.

اراده درعین حال نیروهای امنیتی را نیز بخشی از اجرای این برنامه ملی خوانده و گفته است که باید در تامین امنیت انتخابات نیز تلاش بیشتری صورت گیرد.

روزنامه درجای دیگری درمورد مشکل بیکاری جوانان در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه در کنار منعکس کردن نظرات مختلف درمورد بیکاری و عدم مصروفیت جوانان در افغانستان، حتی حکایت یک جوان پوهنتون خوانده را نیز به نشر رسانده که گفته است، دفتر به دفتر گشته ام، اما تاهنوز هم به خاطر نداشتن شناخت و واسطه کاری یافت نکرده ام.

 

روزنامه دولتی انیس نیز درمورد راه اندازی انتخابات ولسی جرگه در افغانستان تبصره کرده و دراین میان مسوولیت های مردم را برجسته ساخته است.

این روزنامه گفته است که از مسوولیت های اساسی مردم، انتخاب دقیق و گزینش افراد شایسته است که باید در انتخابات به آن دقت کنند.

روزنامه درجای دیگری از آماده گی ها به هدف برگزاری کنفرانس بین المللی کابل سخن زده است.

روزنامه در ادامه گفته است که بحث های زیادی درمورد برگزاری کنفرانس بین المللی کابل برگزار می شود که به همین سلسله اجلاسی به تازه گی درمورد کنفرانس کابل برگزار گردیده بود که رئیس جمهور کرزی و شماری از مقامات دولتی افغان درمورد طرح های که در این کنفرانس ارائه می شود، صحبت کرده اند.

 

روزنامه راه نجات درسرمقاله شماره امروزخود درمورد فساد اداری در افغانستان و عوامل گسترش آن تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است ، با آن که پدیده فساد اداری در افغانستان ریشه در عوامل متعدد دارد، اما بخشی از گسترش فساد اداری ، وابسته به عملکرد مردم است.

مقاله نویس گفته است که مردم افغانستان عادت دارند که همواره دربرخورد های شان طرف مقابل را خوش نگهدارند و این مسئله هم می تواند سبب ساز فساد اداری و رشوت دهی ها و رشوت گیری ها باشد.

 راه نجات درمطلب دیگری با اشاره به صدمات جنگ در افغانستان، گفته است که افغانها از لحاظ روحی خوش نیستند.

مقاله نویس گفته است ، وقتی به ولایات مختلف سفر صورت گیرد، در  دیدار با مردم دانسته می شود که مردم از لحاظ روحی مشکل دارند و با کوچکترین گپ به جان یکدیگر می افتند و پرخاش می کنند.

 

روزنامه خدمتگار درمطلبی درمورد روند آموزش و تجهیز نیروهای افغان تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که نباید به نیروهای افغان آموزش های نا تکمیل داده شود، زیرا به قول نویسنده ، آسیب های چنین روندی می تواند در آینده برملا گردد.

روزنامه گفته است، تلاشها به هدف آموزش و تجهیز نیروهای افغان درحالی صورت می گیرد که انتظارمی رود، نیروهای افغان در ماه ها و سالهای آینده مسوولیت های بیشتر امنیتی را به عهده گیرند، اما به قول نویسنده این روند به برنامه ریزی های بیشتری نیاز دارد.

مقاله نویس گفته است که باید از نگاه تجهیزات و وسایل نیز نیروهای افغان بیشتر تقویت شوند تا این مسوولیت ها را به صورت درست انجام دهند.

روزنامه درجای دیگری درمورد سهم پشتون ها در قدرت افغانستان نیز تبصره کرده و در این مورد از حکومت انتقاد کرده است.

روزنامه گفته است که دراین میان برای پشتونها سهم کمتری در مسایل سیاسی کشور درنظر گرفته شده است.


July 11th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها